NVZ © 2011

Natuurvereniging Zuidwolde

wielewalen

Rood weeskind op camping Klein Zwitserland

Donderdagavond 31 juli hebben Ernstjan Penninkhof en Joop Verburg, voorzien van lamp en laken, nachtvlinders gekeken met gasten van camping Klein Zwitserland in Zuidwolde. Om 22.30 uur was er een grote groep van zo'n 30 jonge en oudere belangstellenden die luisterden naar het verhaal over nachtvlinders en daarna meekeken naar wat er op de lakens kwam.
Het was niet zo'n hoge score met vlinders, maar de campinggasten waren enthousiast. Ze waren verrast over de bijzondere kleuren en vormen van nachtvlinders. Hoogtepunt dat iedereen heeft meegemaakt (want het was de eerste vlinder die bij Ernstjan op het laken kwam) was het Rood weeskind. Die grote en kleurrijke nachtvlinder is nog niet eerder in Zuidwolde geregistreerd. Langzaamaan ging ieder naar de eigen caravan of huisje en tegen 2.00 uur hebben we de lampen uitgedaan. In totaal zijn 20 micro's en ruim 40 macro's geteld, dus samen ruim 60 soorten.

Ernstjan en Joop

Bekijk ook de foto's van de kleinste nachtvlinders, de micro's, die genomen zijn tijdens andere vlinderavonden bij de Vlindertuin en camping de Entekoele. Op een avond ''vingen'' we tussen de 90 en 130 soorten nachtvlinders, waarvan ongeveer de helft micro's. Bedenk dat al deze micro's 5 tot maximaal 12 mm groot zijn.

Boslichtmot

Berkenpedaalmot