Planten op de Takkenhoogte

Op 21 juli 2016 's avonds zijn we met 8 leden van de plantenwerkgroep van onze natuurvereniging, zoals de meeste donderdagavonden, op pad geweest naar een mooi gebied. Deze keer, maar ook vorige week waren we in de Takkenhoogte. Het is een bijzonder gebied waar altijd wel iets nieuws is te vinden en niet alleen op plantengebied, maar ook bijvoorbeeld insecten en paddenstoelen.

Op 14 juli vond de werkgroep al een aantal orchideeën (rietorchis of gevlekte orchis) en Pieter vond ook een (waarschijnlijk de welriekende) nachtorchis. De orchissen waren inmiddels uitgebloeid. De tocht was niettemin weer prachtig en succesvol bij uitstekend weer. We vonden allerlei bijzonderheden die soms niet bekend zijn van de Takkenhoogte, zoals Heelblaadjes. Op de foto staat een aantal van de gevonden soorten:

Blauw glidkruid

de vondst van de dag: Rondbladig wintergroen

Geelgroene zegge (naast een groot aantal andere zeggesoorten)

Dubbelloof (wel 20 grote pollen)

Groot blaasjeskruid

Moeraskartelblad

Grote wolfsklauw (in ongekende aantallen en met sporenaren)

De zon ging prachtig over deze avond onder.

Wie mee wil doen kan dat doorgegeven aan Martin Stolp (coördinator van de plantenwerkgroep) en de komende twee weken aan Joop Verburg:  verburgj@planet.nl.

Joop Verburg