Wanneer je deze nieuwsbrief niet kunt lezen, klik dan hier.

Juli 2017, nr. 43

Aan de leden van Natuurvereniging Zuidwolde

In deze nieuwsbrief de volgende onderwerpen:
Afsluiting nestkastroutes met dagje Weerribben De deelnemers van de nestkastroutes hebben zich zaterdag 10 juni prima vermaakt. Een dagje Weerribben! Na een boottocht met allerlei bezienswaardigheden, een lekkere lunch en konden de kinderen daarna zelf op zoek naar waterbeestjes. Lees ook het verslag en bekijk de foto's.
28 juli: nachtvlinderen in Nieuwlande Voor de nachtvlinderexcursie van deze maand kunnen we vrijdag 28 juli terecht bij twee van onze leden in Nieuwlande. Het is elke keer weer afwachten wat er aan soorten op de lamp afkomt. Ook elke tijd van het jaar kent zijn eigen vlinders. En je hoeft ècht geen kenner te zijn om te komen kijken. We beginnen om 21.40 uur. Meer info op de website.
Op zoek naar de Wespenorchis De Wespenorchis is een prachtige orchidee, die net als andere orchideeën, op de rode lijst van beschermde planten staat. Plantenkenner Hans Dekker neemt belangstellenden op zondagmiddag 6 augustus mee om de Wespenorchis te gaan bekijken op verschillende plekken tussen Hoogeveen en het Drents-Friese Woud. Opgeven is nodig. Meer informatie op onze website.
Zeldzame Seringenvlinder De Seringenvlinder is vrij zeldzaam in Nederland en in Drenthe pas een stuk of 30 keer waargenomen. De rupsen van deze spannersoort leven van de vlier, kamperfoelie, liguster en sering. Als je als natuurfotograaf ineens een exemplaar in je slaapkamer aantreft, leg je deze prachtige vlinder snel vast :). Deze en meer waarnemingen zijn te vinden op onze site​.
Plan voor boerenlandvlinders Het gaat niet goed met de meeste boerenlandvlinders. Vorige maand is door de Drentse Provinciale Staten unaniem ingestemd met een motie (mede geïnitieerd door de Drentse Vlinderwerkgroep) voor behoud en bescherming van de vlinders. Er moet nu een plan van aanpak ontwikkeld worden voor versterking en biodiversiteit voor het behoud van boerenlandvlinders, bijen en andere bedreigde insecten.
Copyright © 2017 Vereniging voor Natuurbescherming Zuidwolde e.o., 2013 All rights reserved.   Met deze nieuwsbrief houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Daarmaast hebben we de website (www.natuurverenigingzuidwolde.nl), onze Facebookpagina en het verenigingsblad Natuurgenoten.
Email Marketing Powered by MailChimp